Štefan Zamiška je jedným z pamätníkov - bývalých rehoľníkov, ktorý Akciu Kláštory zažil. "Bolo
to veľmi temné obdobie. Nikto nečakal, že sa k niečomu takému komunisti
odhodlajú, zlikvidovať za každú cenu všetko, čo súvisí s cirkvou. A
hlavne zničiť kňazov," podotkol Zamiška.
Počas Barbarskej noci sa podľa neho s ním i ostatnými príslušníci
komunistického režimu nerozprávali, pravdepodobne to mali zakázané. Keď
sa ich rehoľníci opýtali, kam idú, nechceli im povedať. "Povedali nám
len, že si máme zobrať to najnutnejšie. Potom som sa dozvedel, že úplne
vyrabovali misijný dom na kalvárii. Pred odchodom sme sa boli ešte
rozlúčiť v kostole. Najhoršia bola tá neistota, že nevieme, kam ideme,"
spomenul Zamiška. Po násilnom vyvlečení z kláštora musel pracovať na
Priehrade mládeže i v bani, učiť sa musel i o komunistickom režime, v
súčasnosti žije v Bystričanoch.
"Sedemdesiattri rokov je naozaj dosť, to sú viaceré generácie, ktoré
medzitým prešli. Živých svedkov ubúda, je ich okolo 20 a takmer všetci
majú nad 90 rokov. Je to generácia, ktorá dožíva a čoskoro tu nebude," priblížil predseda Konfederácie politických väzňov Peter Sandtner.
Preto je podľa neho dôležité, aby svedkovia povedali svoje svedectvo ako
výstrahu aj pre budúce generácie, aby sa to zaznamenalo, aby si tým už
nemusela prejsť mladšia generácia, ďalšie generácie, ktoré vyrastajú v
slobode a narodili sa až po revolúcii. "A nezažili to, čo títo muži, v
tom čase mladí chlapci, ktorí mali celý život pred sebou, chceli byť
misionármi, kňazmi a prišla do toho Barbarská noc a ich celý život sa
absolútne zmenil. Napokon si založili rodiny, niektorým sa podarilo
vyštudovať školy. Zachovali si však svoju vieru, stali sa organistami či
učiteľmi," dodal.
Splnomocnenkyňa vlády SR pre ochranu slobody vierovyznania alebo
presvedčenia Anna Záborská upozornila, že jednou z najväčších tragédií
národa je, keď zabudne na svoju históriu. Dodala, že likvidácii ženských
reholí predchádzala Barbarská noc, ktorej cieľom bolo komunistickým
režimom vymazať z mapy kláštory mužských reholí. "Tieto obe udalosti zásadným spôsobom vstúpili nielen do života jednotlivcov, ale celej spoločnosti," zdôraznila.
Je podľa nej potrebné pripomínať si, že násilná podriadenosť,
postihovanie ľudí pre ich vieru či náboženské presvedčenie a cielené
potláčanie ľudskej dôstojnosti by v 21. storočí mali byť iba spomienkou.
"Je smutné, že náboženská sloboda, ako jedno zo základných ľudských práv, nie je ani dnes Európe i vo svete samozrejmosť," dodala.
Pre komunistický režim bola podriadenosť prioritou. Za slobodu
vierovyznania alebo presvedčenia boli prenasledované tisícky ľudí.
Následky hrubého a neľudského zaobchádzania mnohí rehoľníci, kňazi a
laici neprežili alebo na nich zanechali trvalé následky. Rehabilitácie
sa mnohí dočkali až po roku 1989.